Comerciantii de boli !!! - știinţa manipulării consumatorilor (de medicamente)


*Cine ascultă reclamele, vrând, nevrând își poate da seama.*

COMERCIANŢII DE BOLI FABRICATE: "BUY-ologia" - știinţa
manipulării  consumatorilor.

   Cu 30 de ani în urmă, părea o glumă. În pragul  pensionării,
Henry  Gadsden, managerul colosului farmaceutic Merck, se
confesa  revistei  Fortune, arătându-şi dezamăgirea că uriaşul
potenţial  de producţie al  firmei sale este destinat exclusiv bolnavilor.
El visase ca Merck să devină un fel de Wrigley şi, după modelul
marelui  producător de gumă  de mestecat, să vândă la toată lumea, inclusiv
oamenilor  sănătoși.
Trei decenii mai târziu, visul răposatului Gadsden a  devenit  realitate.
Strategiile de marketing ale marilor firme  farmaceutice  ţintesc din ce în
ce mai agresiv spre oamenii sănătoşi  !!!!
   Suişurile şi coborâşurile vieţii devin tulburări  mentale;
slăbiciuni  sau stări mai proaste sunt transformate în
afecţiuni  înfricoşătoare şi  din ce în ce mai mulţi oameni normali ajung
bolnavi peste noapte.
   În cartea sa „Vânzarea bolii. Cum ne transformă companiile farmaceu tice
pe toți în pacienți" (Selling Sickness. How Drug Companies Are Turning Us
All Into Patients, 2005), Alain Cassels, cercetător în politica
medicamentelor la Universitatea  Victoria din  Canada, şi Ray Moynihan,
jurnalist specializat în  sănătate, fac o radiografie necruţătoare a
strategiilor de marketing cinice, atunci când nu sunt pur şi simplu
criminale, ale producătorilor  de medicamente . Cei doi dezvăluie cum, prin
campanii de promovare concertate, industria farmaceutică mondială, cu o
cifră de vânzări de cca 500 miliarde dolari anual, exploatează perfid
temerile cele mai  profunde ale omului: şubrezire fizică, boală, moarte.
    Campaniile  publicitare îi transformă pe cei grijulii cu sănătatea  lor
în panicaţi. Probleme minore sunt descrise ca tulburări  extrem de
grave, care necesită îngrijiri grabnice. Astfel, timiditatea se transformă
în „anxietate socială", iar tensiunea de dinaintea ciclului
menstrual devine „tulburare disforică premenstruală".
    Epicentrul  acestui tip de comerţ este SUA. Americanii reprezintă 5%
din populaţia lumii, dar  primesc 50% din medicamentele prescrise pe glob.
HCheltuielile  populaţiei cu sănătatea s-au dublat în ultimii 6
ani,  deoarece preţurile la medicamente cresc dramatic, dar și pentru
că  doctorii  prescriu din ce în ce mai mult.
    Americanul Vince Parry este un guru al acestui tip de  marketing.
   Într-un articol intitulat uluitor „Arta de a cataloga  starea
de  sănătate", apărut în Medical Marketing & Media, Londra, 2003,
Parry  explică metodele prin care firmele sale
favorizează  crearea tulburări lor medicale:
   - reevaluarea stării de sănătate;
   - redefinirea unor boli cunoscute de mult şi rebotezarea  lor;
   - crearea unor disfuncţii din nimic  (preferatele lui Parry sunt
disfuncţia erectilă, deficitul  de atenţie la adulţi     şi sindromul
disforic premenstrual).
Cu o  sinceritate  dezarmantă, Vince Parry descrie modul în care
companiile  farmaceutice  definesc condiţiile pentru crearea pieţei pentru
produse  precum Viagra  sau Prozac.
    Sub patronajul firmelor de marketing, experţi  medicali şi  guru precum
Parry se aşează la aceeaşi masă pentru a  descoperi „idei  noi despre boli
şi stări de sănătate". Totul e ca  acestea să li se prezinte potenţialilor
clienţi într-o manieră nouă, inedită.
    Un raport  al Business Insights destinat conducătorilor
de multinaţionale din  sectorul farmaceutic este şi mai clar: Capacitatea
de „a  crea pieţe  pentru boli noi" se traduce în cifre de vânzare
de miliarde de dolari.
    Una dintre strategiile cele  mai performante, potrivit raportului, este
aceea de a  schimba modul în  care oamenii privesc afecţiunile banale. Ei
trebuie  convinşi că  probleme acceptate până acum ca „un uşor
disconfort"  necesită  interve nţia medicului.
    Acelaşi raport are şi o concluzie  optimistă  pentru viitorul
industriei farmaceutice: „Anii ce vor veni  vor fimartorii creării de boli
năşite de firme"!!!!!!!
    Evident că e greu să trasezi o linie între omul sănătos  şi
omul  bolnav. Dar la fel de evident este că, cu cât se extinde  aria
de  definire a unei patologii, cu atât ea va atinge mai
mulţi  bolnavi  potenţiali și vor creşte vânzările de medicamente.
    Deseori, spun  Cassels şi Moynihan, experţii medicali care
redactează  protocoalele de  tratament sunt în acelaşi timp plătiţi de
industria  farmaceutică. Iar  industria prosperă dacă protocoalele le
favorizează vânzările.
    Potrivit acestor experţi, 90% dintre americani suferă de hipertensiune
arterială; aproape jumătate dintre americance suferă de
disfuncţia  botezată FSD (disfuncţie sexuală feminină); iar 40
de  milioane de americani ar trebui urmăriţi atent din cauza
nivelului  ridicat al colesterolului. Bineînţeles, toate aceste boli
sunt  vindecabile doar  cu medicamente, metodele de prevenţie fiind trecute
în  plan secundar.

Racolarea medicilor - agenţi publicitari.

    Medicul generalist Des Spencer povesteşte în British  Medical
Journal  din iulie 2008 cum a fost contactat pentru a participa la
o  specializare care ar fi trebuit să facă din el un expert  într-o
boală  născocită de imaginaţia industriei farmaceutice.
    Universitatea la care  preda i-a transmis lui Spence oferta unei firme
în care se  scria:  „Căutăm lideri de opinie a căror muncă va trebui
să  influenţeze  gestionarea şi terapia viitoare a disfuncţiei
sexuale  feminine prin  dorință hipoactivă".    Firmele care au o boală de
inventat pentru a crea o piaţă  pentru un  anumit medicament racolează
medici pe care îi folosesc  într-o schemă  de marketing cu scopuri
prestabilite, în care slujitorii  lui Hipocrate  n-au niciun fel de
libertate de mişcare. Totul, evident,  în schimbul  unor avantaje
financiare, dar şi al prestigiului și notorietăţii pe  care o asemenea
campanie o aduce.
    „Dar partea cea mai neplăcută în această poveste, continuă
Spencer, este lipsa oricărei legitimităţi medicale a
disfuncţiei  sexuale  feminine prin dorinţă hipoactivă. Industria trebuie
să transforme  această disfuncţie bănuită în boală gravă. Iar pentru asta,
e important să existe o acoperire mediatică, mărturii ale celebrităţilor,
dar mai ales sacrosancţi experţi  medicali care legitimează totul.
   "Experţii" estimează că 40%  dintre femei suferă de  această boală. De
fapt, este vorba doar de o manipulare cinică.  Urmările pe care le produce
acest tip de activitate  farmaceutică vă  otrăvesc viaţa prin mesajul pe
care-l vehiculează. O  slăbiciune a dv.  este automat simptom de boală",
conchide Spencer.

    Epidemia de marketing

    În bestseller-ul Die Krankheitserfinder (Inventatorii
de boli),Jorg Blech, biochimist german stabilit în America şi  corespondent
pentru Der Spiegel, New Scientist şi The Guardian, explică în
ce mod industria farmaceutică în colaborare cu experţii de marketing a
impus scăderea arbitrară a nivelului normal al colesterolului, pentru
ca indivizi perfect sănătoşi să devină peste noapte bolnavi; explică
cum, de vreo două decenii, femeile aflate la menopauză sunt terorizate
cu  spectrul osteoporozei pentru a favoriza vânzările la medicamentele care
ar preveni fracturile; explică tehnicile de manipulare a opiniei publice
pentru a crea o piaţă a pilulelor care tratează impotenţa.    Între 1984 şi
1987, DSM (Diagnostic and Statistical Manual  of Mental Disorder – Manualul
bolilor mentale), care este biblia psihiatrilor americani, a introdus în
ediția a 4-a 77 de noi boli mentale, scrie Jean-Claude St-Onge în cartea
„Reversul pilulei",publicată la Montreal în 2004. Pentru a introduce aceste
boli, a wtrebuit schimbată definiţia bolnavului.
   Oricine simte la un moment dat o stare de rău devine automat bolnav. Şi,
bineînţeles, comentează ironic St-Onge, pentru fiecare boală există un
medicament. Iată câteva exemple de boli noi:
    - timiditatea este reciclată sub numele de „anxietate socială";
    - regurgitarea naturală la bebeluşi devine „reflux esofagian patologic";
    - îmbătrânirea firească se transformă în „insuficienţă circulatorie
cerebrală";
    - până şi stresul de la loterie este definit ca „traumatismul biletului
necâştigător".
    În aprilie 2004, o anchetă bine documentată şi aprofundată realizată de
Lisa Cosgrove, cercetător la  Universitatea din Massachusetts, Boston, şi
publicată în prestigioasa revistă Psychotherapy and Psychosomatics, a
demonstrat că mai bine de jumătate dintre psihiatrii care au lucrat la
redactarea DSM 4 au fost plătiţi de firmele care fabrică exact
medicamentele care tratează aşa-zisele boli noi introduse în manual.

Impresia de depresie
    Numărul persoanelor depresive de pe mapamond a crescut de şapte ori din
1970 până în 1996, relevă profesorul canadian Jean-Claude St-Onge.
    În Statele Unite, numărul de consultaţii în urma cărora s-au
prescris antidepresive s-a dublat între 1980 şi 1989.
    O tendinţă similară s-a înregistrat în tot Occidentul. Numărul femeilor
care iau antidepresive este triplu faţă de cel al bărbaţilor, iar milioane
de copii americani le iau cu regularitate. Cu toate că antidepresivele nu
sunt
indicate în tratamentul depresiilor uşoare la adulţi, ele sunt prescrise
masiv.
  Două sunt motivele pentru care medicii o fac totuşi:
    1. În 1990, Organizaţia Mondială a Sănătăţii a pus la punct un
program de formare rapidă, cu durata de o jumătate de zi, care
să permită medicilor să pună rapid un diagnostic, pornind de
la ghidurile clinice. Permisiunea acordată astfel medicilor generalişti de
a trata depresia a dus la multiplicarea de câteva ori  vânzărilor
de antidepresive.
    2. Societăţile farmaceutice au culpabilizat medicii, acuzându-i în
mod repetat că rata crescândă a sinuciderilor este vina lor, pentru că
nu prescriu suficiente antidepresive. Lobiştii au lansat chiar ideea că 60-70%
dintre sinucideri sunt cauzate de depresii netratate.
    Potrivit lui St-Onge, mai ales femeile sunt vizate de eforturile
de medicalizare a vieţii. Altădată, ele mergeau la medic când erau gravide,
acum îl consultă în chestiuni de contracepţie şi menopauză.
    De altfel, se vorbeşte deja şi de „perimenopauză" (perioada de dinainte
de instalarea menopauzei şi până la instalarea ei propriu-zisă), o nouă
afecţiune ce se încearcă a fi popularizată.
    Ca urmare, femeile devin consumatoare de pastile pe perioade mari
de timp.
    Cherchez la femme malade! [Căutați femeia bolnavă!

    Hormonoterapia substitutivă este un pas uriaş în medicalizarea
vieţii femeii.

    Cu toate că 75% dintre femei nu manifestă niciun simptom deranjant când
ajung la menopauză, producătorii farmaceutici şi experţii lor de marketing
apelează la frica lor de îmbătrânire pentru a-şi vinde produsele. Şi asta,
în ciuda deselor efecte secundare ale tratamentului: dureri de cap,
greţuri, infecţii genito-urinare, varic e, sensibilitate mamară etc. Cu
atât mai mult, cu cât comunitatea medicală nu a ajuns la un consens privind
eficienţa hormonoterapiei subs titutive, mulţi avertizând asupra
utilizării iresponsabile a tratamentului.
    Osteoporoza, procesul normal de scădere a densităţii osoase odată
cu vârsta,     Dar probabil cel mai josnic tertip al firmelor
farmaceutice este deja pomenita disfuncţie sexuală la femei (DSF). Peste
40% dintre femeile între 18 şi 59 de ani ar suferi de ea. De unde
această cifră? St-Onge  ne lămureşte: un studiu făcut în SUA cerea unui
număr de 1.500 de femei să răspundă cu da sau nu la 7 întrebări.
    Dacă răspundeau cu da fie şi numai la una din întrebări, erau
catalogate ca suferind de DSF.
    Printre ele, se numărau cele care declarau că timp de mai mult de
două luni în ultimul an nu au simţit dorinţă sexuală, au simţit
anxietate faţă de propria performanţă sexuală sau au avut probleme
de lubrifiere. (Journal of the American Medical Association, 1991).

    Farmacoterapia fricii

    Cea mai eficientă strategie de marketing pentru „vânzarea bolilor" este
frica.
    Pentru a vinde femeilor la menopauză hormonul de substituţie s-a mizat
pe frica de criza cardiacă.    Pentru a vinde părinţilor ideea că cea mai
mică depresie necesită un tratament greu şi îndelungat, s-a mizat pe teama
de sinucidere a tinerilor.
    Pentru a vinde medicamente anticolesterol, s-a mizat pe teama
morţii premature.
    Şi asta în pofida faptului că medicamentele promovate furibund
produc efecte inverse celor scontate !!!!!!!
    În noul limbaj de marketing se vorbește deja de „farmacoterapia
fricii".
    Medicul Martin Winkler constată în postfața lucrării „Inventatorii de
boli" de Jorg Blech: „Dacă altădată puteam spera să găsim un
tratament pentru fiecare boală, astăzi negustorii de sănătate par să vrea
a găsi o boală pentru fiecare medicament fabricat.
    Manipulând membrii influenţi ai comunităţii medicale, lobby-urile
industriei farmaceutice au modificat încet, încet limitele anumitor valori
biologice (colesterol, tensiune arterială etc.) pentru a crește astfel
numărul pacienţilor  susceptibili a fi trataţi. Căci a-i face pe nişte
oameni perfect sănătoşi să creadă că trebuie să se îngrijească pe viaţă
reprezintă pentru fabricanţi o veritabilă rentă viageră".

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Cele mai sexi romance din anii 60-70-80

Avea bunica… Avea bunicu’…

Suleyman Magnificul toate episoadele online traduse