Revolutie in muzeu
- Revolutia in muzeuDragilor ,Cititi cu rabdare pana la capat ... Nu are cum sa nu va impresioneze ... Siapoi sa va puneti aceleasi intrebari : ce s-a intamplat in dec. 1989 ??? De ce nueste gasit nici un responsabil pentru cele intamplate dupa 22 dec. 1989 ??? In cetara traim ???IulianaParca este o minune ca am primit aceasta MARTURIE tocmai cand am intratin saptamana Patimilor..... Multumesc !P.S-Nici hitleristii nu au incercat sa distruga Louvrou si nici bolseviciiErmitajul....Asta demonstreaza "educatia" de barbari implementata oamenilor "noi" inRomania si care continua si astazi. Este sufficient sa ne amintim arderea (?!?) tablourilorfurate din Olanda, pt. a se distruge probele ....Revoluţia în muzeuTABLOURILE ÎMPUŞCATE Ştefan Luchian - Safta florăreasa împuşcată îninimă- "Misterele" revoluţiei din decembrie 1989 sunt departe de a se fi dezlegat.Dar în vreme ce unele sunt investigate continuu, altele rămân îngropate în uitare, deparcă nici n-ar fi existat. Printre ele se află şi dezastrul de la Muzeul de Artă alRomâniei, cînd s-au tras rafale de gloanţe, în tablouri de valoare inestimabilă,aparţinând tezaurului naţional. O recapitulare târzie, a unui măcel cultural -Luchian pus la zid22 decembrie 1989. După lăsarea întunericului, din raţiuni diabolice şi încănecunoscute, câţiva militari din regimentul de tancuri aflat pe poziţii în Piaţa Palatuluidin Bucureşti primesc ordin să tragă în clădirea Bibliotecii Centrale Universitare.În câteva minute, monumentul istoric este incendiat (unii spun cu napalm),totul prefăcându-se în scrum. Au fost arse complet peste 500.000 de cărţi rare şi ma-nuscrise unicat ale unor scriitori precum Eminescu,Caragiale, Coşbuc.Puţin mai târziu, pe partea cealaltă a pieţei, Palatul Regal e şi el în flăcări.Dincolo de zidurile lui, se află Muzeul Naţional de Artă al României, adăpostind comoriinestimabile ale patrimoniului naţional şi universal - Luchian, Andreescu, dar şiRembrandt, El Greco, van Dyck, Luca Giordano.Dar infernul începe abia după miezul nopţii. Peste zidurile şi ferestrele palatu-lui se năpustesc obuze de tun şi rafale sinistre de mitralieră. Toate par să ţintească douălocuri: atelierul de restaurare al muzeului şi Galeria de Artă Europeană, unde se află"tezaurul", cele mai valoroase achiziţii ale muzeului.Din interior se aud ţipete disperate: "Nu mai trageţi! Nu ne omorâţi! Nu trageţiîn muzeu! Noi suntem aici ca să-l apărăm!"Dar strigătele stârnesc şi mai tare furia gloanţelor. Vuietul lor a amuţit despaimă tot centrul oraşului. Abia dimineaţă coşmarul se încheie, lăsând în urma lui un
- decor macabru. Clădiri în ruină, un fum negru şi năclăit aşternut peste piaţă, zidurilepalatului dărâmate sau ciuruite de sute de gloanţe, ferestrele ţăndări şi o linişteînspăimântătoare şi grea.În Muzeul de Artă, totul arată ca după bombardament. Cei câţiva angajaţirămaşi peste noapte acolo ies îngroziţi din ascunzători. Atelierul de restaurare e numaiscrum. În Galeria de Artă Europeană, peste 200 de tablouri au fost împuşcate.Unele atinse mai uşor, altele străpunse de gloanţe, iar câteva distruse complet.Priveliştea dezolantă e animată de o femeie care încearcă să desprindă de pe perete ouriaşă tapiserie italiană, o "verdură" minunată, veche de 400 de ani. Abia o atinge, şitoată ţesătura se năruie într-o pulbere neagră, la picioarele ei. Carbonizată de foculdin noaptea trecută, rămăsese doar o pânză de cenuşă lipită de zid, o umbră fantomaticăa splendorii ce fusese timp de patru secole. Femeia se uită de jur împrejur şi începe săplângă ca un copil speriat. Dar coşmarul abia începe.Comorile salvateDorana Coşoveanu, omul care a salvat Muzeul de Artă A trecut un sfert deveac de atunci. În 2006, după 16 ani, clădirea Bibliotecii Centrale Universitare a fostrefăcută total. Dar imensul patrimoniu cultural ce se găsea acolo nu a mai putut firecuperate niciodată. Nimeni nu a fost găsit răspunzător pentru toate acestedistrugeri demente.Un an mai târziu, în 2007, era refăcută şi clădirea Muzeului Naţional de Artă.Tot atunci s-a redeschis Galeria de Artă Europeană a muzeului şi s-au repus pe simezecapodopere ale patrimoniului nostru naţional: tablourile împuşcate în decembrie '89.Aproape 200 de tablouri salvate de către o simplă muzeografă care a stat lângă ele,apărându-le cu preţul vieţii, în acel decembrie de coşmar.Am cunoscut-o întâmplător, zilele trecute, la un vernisaj de pictură. O doamnădistinsă, îmbrăcată elegant. A luat cuvântul, elogiind, deloc patetic sau protocolar,tablourile expuse. Avea un discurs viu, fascinant, cu referiri rafinate şi pline de tâlc, lapicture europeană, la impresionism, la Monet şi Renoir.Am aflat că o cheamă Dorana Coşoveanu, că are 83 de ani (deşi eu nu-idădeam mai mult de 70), şi că este una dintre cele mai reputate personalităţi din lumeaistoricilor şi criticilor de artă.Apoi am aflat că ea este eroina necunoscută a acelui episod de coşmar, întotalitate uitat, din zilele sângeroase ale lui decembrie '89, de la Muzeul de Artă.Doamna aceasta elegantă, cu discurs elevat şi gesturi rafinate, este cea care a apăratatunci muzeul de fantomaticii terorişti, de hoţi, de barbaria unei mulţimi scăpate total desub control.Singură, cu braţele goale, cu cheile depozitelor agăţate la gât. În timp ce toţiceilalţi angajaţi au dat bir cu fugiţii, ea a rămas acolo, în mijlocul infernului, printregloanţe şi obuze, printre flăcări şi munţi de moloz.Am sunat-o pe doamna Dorana Coşoveanu, rugând-o să ne întâlnim pentruun interviu. Iniţial, a crezut că ar fi vorba despre un subiect cultural, despre vreoexpoziţie sau alt eveniment din lumea artelor.
- Zilnic primeşte asemenea telefoane, de la tot felul de jurnalişti sau de la artişticare o invită la vernisaje. Când i-am spus ce anume mă interesează, episodul din zilelerevoluţiei, a început să râdă, surprinsă parcă de o glumă îndrăzneaţă. "Haideţi, domnule,fiţi serios! Au trecut 26 de ani de atunci. Cu atâtea orori pe care le vedem azi pe latelevizor, pe cine credeţi că ar mai interesa povestea asta? Sincer, cui îi mai pasă astăzide nişte tablouri sau de artă, în general?"În cele din urmă, după lungi tratative, a acceptat să ne întâlnim după douăsăptămâni. Gerul năprasnic n-a lăsat-o până atunci să iasă din casă, mai ales că de cu-rând fusese operată pe cord deschis. E o persoană extrem de activă, scrie foarte mult,lucrează la o nouă carte, participă periodic la tot felul de evenimente culturale.Despre zilele acelea din decembrie '89 nu s-a gândit niciodată să scrie. E unepisod pe care ar vrea să-l uite complet.Cu cheile de la gât Decembrie 1989.Război şi haos în Piaţa am, uneori, coşmaruri, în care-mi apar imaginide-atunci, îmi spune, cu glasul uşor tremurat. Nu o să-mi iasă niciodată din minte. Afost ceva cumplit, aproape imposibil de povestit. Şuierul acela înfiorător de gloanţe,decorul acela sinistru, ca de sfârşit de lume, oamenii aceia cu chipuri de monştri, careumblau înarmaţi prin muzeu, fără să ştii cine sunt ei şi ce intenţii au, nopţile acelea degroază, în care mă aşteptam în fiecare moment să văd ieşind din beznă un terorist caretrage în mine. Toate astea sunt momente care mă vor urmări toată viaţa.- Aţi stat în tot infernul acela patru zile şi patru nopţi. Ce anume v-a făcut să rezistaţiatâta timp, să vă învingeţi frica?- Culmea e că atunci nu simţeam nicio frică. Abia după ce s-a terminat totul şi am ajunsacasă, am început parcă să mă trezesc din coşmar, să simt o spaimă uriaşă pentru toateprin care trecusem.Curajul meu a fost, de fapt, un fel de nebunie, a venit dintr-o inconştienţătotală. Eram parcă într-o transă continuă, care mi-a amorţit orice teamă. La început,plângeam ca un copil, de bucurie că, în sfârşit, am scăpat de Ceauşescu. Pentru ca puţinmai târziu să plâng de disperare, când vedeam zidurile muzeului distruse de obuzesau tablourile împuşcate.Nu ştiu dacă puteţi înţelege, dar dincolo de valoarea lor artistică imensă,acele tablouri erau ca nişte fiinţe vii pentru mine, am trăit cu ele 24 de ani în muzeulacela, făceau parte din familia mea, le simţeam zi de zi vibraţia. Fiecare gaură de glonţpe care o vedeam într-un tablou era pentru mine o rană, o rană care mă durea cumplit.Ce frică să mai simţi în asemenea momente? Nu aveam voie să mă împiedicde niciun pic de teamă, de niciun fel de emoţie. Nu aveam timp. Înţelegeţi?Mă priveşte ferm, ca şi cum ar retrăi hotărârea şi curajul de-atunci.- Cum a început? Când au apărut primele semne că lucrurile iau o întorsătură urâtă?- Aşa cum spuneam, la început a fost bucuria. Bucuria că Ceauşescu nu mai e. Tocmaifugise cu elicopterul şi piaţa era plină-ochi, cred că erau sute de mii de oameni. Am ieşit
- la una din ferestrele muzeului, uluită de toată priveliştea de-afară. Era un entuziasmireal, aş zice chiar îngrijorător de ireal.La nici o oră după fuga lui Ceauşescu, au apărut primele semne de îngrijorare.Mulţimea intrase în Comitetul Central, şi prin ferestrele clădirii au început să zboare totfelul de obiecte: cărţi, tablouri, dosare, portrete, lozinci. Într-o fracţiune de secundă, amrealizat pericolul care ne pândea şi pe noi, cei din muzeu. În aceeaşi clădire cu muzeulse afla Consiliul de Stat, un loc atât de iubit de Ceauşescu şi-atât de detestat de români.Furia mulţimii se putea îndrepta oricând şi în direcţia noastră. Deja apăruserăcâţiva oameni dubioşi, care instigau la escaladarea gardului. Ba, unul ceva mai oacheşvenise chiar cu un cărucior de cărat marfă.Mi-am dat seama imediat că lucrurile o iau raz na, că prin tre oa menii de bunăcre dinţă s-au stre curat tot felul de in frac tori şi că tot en tu zias mul se poate transformanumai decât într-un dezas tru .Am făcut repede rost de o pancartă pe care am scris cu litere mari "Muzeulde Artă al României. Apăraţi-l! Este al poporului!". Am sărit pe fereastră în curteamuzeului şi am prins pancarta de gard.Acolo, pe trotuarul din piaţă, erau deja câţiva tineri care făcuseră un fel debaraj, luptându-se cu mulţimea, să nu sară gardul în curtea muzeului. Printre acei tineriera şi o fată de vreo 17 ani, scundă şi firavă, care m-a rugat să o iau cu mine înăuntru,spunându-mi că vrea să mă ajute, să apere şi ea muzeul.Mi-a zis că o cheamă MIRI AM . Împreună cu ea şi câţiva colegi, am scosmai întâi piesele de la parter, cele mai valoroase icoane şi obiecte liturgice, obiecte deartă medievală, cele mai preţioase piese de tezaur. Le-am transportat pe toate îndepozite.Ţin minte că directorul de atunci al muzeu lui, un important activistPCR, s-a opus vehe ment, spunându-ne să lăsăm lucră rile la locul lor, că n-are rostsă provocăm panică. Ni meni însă nu-l mai ascul ta, nici măcar nu m-am obosit să-irăspund.Am urcat apoi la etajul al doilea, locul unde era Galeria de Artă Europeană.Am găsit o singură supraveghetoare, cu care am început să ducem cele mai valoroaselucrări la adăpost, lucrări de mai mici dimensiuni, pe care le puteau căra în grabă niştefemei speriate. Ţin minte că, la un moment dat, am luat dintr-o nişă, după ce amdecuplat alarma şi am deschis un geam gros, o capodoperă de-a lui Antonello daMessina, "Crucificarea lui Iisus".Şi atât de tare îmi tremurau mâinile, că mă gândeam cu groază să nu scaptabloul pe jos. Şi nu întâmplător vă spun de lucrarea asta, o să vedeţi mai încolo de ce.- De fapt, ce anume vă speria? Mulţimea din stradă? Din câte ştiu, muzeul avea pazămilitară la vremea aceea.- Da, dar din motive foarte ciudate, toţi militarii care păzeau muzeul fuseseră dezarmaţicu două zile înainte.În momentul acela, nu mai exista nicio pază. Nici măcar un portar. Oricineputea intra ca la el acasă. Eram într-o panică uriaşă, mă aşteptam ca, din moment înmoment, mulţimea să dea năvală peste noi.
- Şi nu cred că atunci ar fi intrat cineva acolo ca să viziteze muzeul. Era vorbade cele mai splendide opere, tablouri de valoare mondială din patrimoniul european. Înhaosul acelor momente, orice se putea întâmpla. Iar eu n-aş fi putut îndura aşa ceva. Îmiagăţasem la gât cheile de la toate depozitele. Doar să mă omoare ar fi putut să mi leia cineva. Asta îmi dădea un sentiment de siguranţă, de linişte.Habar n-aveam eu, la momentul acela, care era de fapt pericolul şi ce măcelavea să urmeze. A fost, fără nicio îndoială, cea mai neagră experienţă a vieţii mele. Aşputea să spun că am petrecut câteva zile şi nopţi în antecamera morţii.Am continuat să strângem tot ce se putea dintre lucrările mai valoroase şi săle ascundem în depozite. Când s-a lăsat seara, nu mai eram în clădire decât o mână deoameni, câţiva angajaţi şi Miriam, fata care venise din stradă să mă ajute şi care stăteaîncontinuu lipită de mine.Mare lucru nu puteam să facem doar noi, palatul adăpostea atunci peste 90 demii de lucrări. Dar nu voiam cu niciun chip să mă opresc până nu ştiam că măcar celemai valoroase din ele sunt la loc sigur. Doar că, la un moment dat, am auzit nişte sunetepe care nu o să le uit niciodată.Erau nişte răpăieli scurte şi sacadate, cam ca zgomotul unui picamer. Apoi amauzit spărgându-se nişte geamuri. Abia atunci am realizat că se trage. Nu ştiam de unde,în cine şi de ce. Nici astăzi nu ştiu.Răpăielile se tot înteţeau, după care au urmat nişte explozii. Erau obuze de tunsau de tanc. Auzeam de-afară bubuitul lor, urmat de explozii la câteva uşi distanţă demine. Explodau geamuri, uşi, se dărâmau ziduri. Începuse infernul, totul era un haossinistru. După scurt timp, s-au stins toate luminile. Curentul şi telefoanele au fostîntrerupte. Eram într-o beznă totală, sub asediu, în plin război, fără nicio şansă de a neapăra sau măcar de a cere cuiva ajutor.Eram îngrozită, dar nu atât de şocul acestei situaţii, ci de neputinţa de aînţelege de ce se întâmplă toată oroarea asta. Ne-am strecurat printre gloanţe, am urlatde la fereastră din toţi rărunchii să nu se mai tragă, iar replica a venit imediat: nişterafale lungi, care ne-au şuierat pe la urechi. Simţeam, pur şi simplu, aerul rece algloanţelor care vâjâiau pe lângă noi.Apoi a urmat măcelul, se trăgea fără oprire, în toate părţile, din toate direcţiile,auzeam cum se lovesc gloanţele în tablouri, cum se prăbuşesc la podea bucăţi dincandelabre sau din pereţi. De ce? Cine poate să fie capabil de o asemenea crimă? De cear vrea cineva să distrugă cu atâta furie nişte opere de artă? Erau întrebări care măîngrozeau mai tare decât răpăiala aia de gloanţe.Şi nu mai puteam să fac nimic. Am luat-o de mână pe biata Miriam, fetiţaaceea din stradă care abia mai respira de spaimă, şi am fugit orbecăind prin beznă pe uncoridor lung, care ducea către o scară interioară din spatele muzeului. Acolo, sub scaraaia mică, ne-am găsit adăpost. Ne-am ghemuit sub ea, lipite de perete. Rafalele şibubuiturile se auzeau parcă la fel de tare, deşi eram cam la 50 de metri de sala în care setrăgea. M-am gândit atunci că poate se trage şi dinăuntru. Miriam era lipită de mine,simţeam cum îi tremură tot corpul şi, în bezna aia, nu îi vedeam decât ochii cumstrăluceau de spaimă. Am luat-o în braţe şi am strâns-o tare, tare,încercând să o liniştesc.
- Nu ştiam nimic despre fata asta, nici măcar numele ei nu mi-l aminteam. Şitotuşi, atunci, în momentele alea, o simţeam ca pe fiica mea, aş fi apărat-o cu preţulvieţii mele. Ţin minte că la un moment dat m-a întrebat: "Doamnă, spuneţi-mi, se moaregreu?" I-am răspuns că nu trebuie să se gândească la moarte, că era cu neputinţă caDumnezeu să nu ne ocrotească tocmai acum, când am scăpat de dictatură şi avem atâteasperanţe şi-atâtea lucruri noi de făcut.Pe urmă am auzit-o cum şoptea încontinuu "Doamne, apără-ne! Doamne,păzeşte-ne de cel rău!" Aşa am petrecut ore întregi acolo, cu ea la pieptul meu şi cuşoaptele rugăciunilor ei, lungi ca o litanie, întrerupte doar de răpăiala de gloanţe şi bu-buituri. Nu mai ştiam ce va fi, dacă vom scăpa vii de-acolo. Aşa am stat toată noaptea,cu spaima că întregul palat se va prăbuşi peste noi, o noapte cum nici în filmele celemai dure nu vezi.Am ieşit de sub scări abia când a început să se lumineze puţin. Miriam era purşi simplu desfigurată de spaimă şi oboseală. Am condus-o la ieşirea din partea laterală aclădirii, am sărutat-o pe frunte şi i-am spus să meargă imediat acasă. N-am mai văzut-oniciodată de atunci. Sper că în dimineaţa aceea a ajuns cu bine acasă.Revoluţionarii cu gusturi artistice Aceeaşi piaţă, după 26 de ani.Noaptea muzeelor deschise- Cum arăta muzeul după măcel?- Ce m-a şocat mai întâi a fost mirosul. Mirosea îngrozitor a fum, a cauciuc sau plasticars, a cenuşă, deşi toate ferestrele erau ţăndări şi bătea un vânt rece prin tot muzeul. Amîncercat să fiu curajoasă şi să merg la Galeria de Artă Europeană, apoi mai jos cu unetaj, la Galeria Naţională. Iar pe măsură ce descopeream locurile astea, chiar deveneamcurajoasă, pentru că frica era înlocuită de disperare şi de o furie nebună împotriva acelordemenţi neştiuţi care au fost capabili de tot dezastrul pe care-l vedeam.Totul era pârjolit, ca după război. Pereţii sălilor în care erau expuse toateminunile lumii, Luca Giordano, Rubens, El Greco, Rembrandt, Monet, Luchian,Andreescu, erau găuriţi de gloanţe şi obuze. "Safta florăreasa" lui Luchian eraîmpuşcată în inimă. Madonnele picturii italiene din secolele al XVI-lea şi-al XVII-lea,adevărate capodopere ale lumii, erau pur şi simplu ciuruite, ramele erau rupte, atârnaufără pânze, luminatoarele erau carbonizate, peste tot erau numai cioburi şi moloz.Am început să plâng. Pe urmă, ţin minte că am descoperit ceva care mi-a datparcă o rază de speranţă. Geamul care protejase "Crucificarea lui Iisus", a lui Antonelloda Messina, fusese străpuns de gloanţe, dar tabloul rămăsese nevătămat. Reuşisem săsalvăm, totuşi, câteva, şi asta mi-a dat voinţa să continui.Au venit lângă mine un muzeograf şi câţiva soldaţi din paza muzeului. Şi eipetrecuseră toată noaptea ascunşi. Erau speriaţi, nici ei nu înţelegeau nimic din tot ce seîntâmpla. I-am mobilizat imediat, ne-am împărţit în două grupuri şi am început să cărămîn depozite lucrările rămase. Cu cheile la gât, am luat la rând sală cu sală, tablou cutablou, coborând şi urcând de zeci de ori scările.Soldaţii erau tineri, făceau tot ce le ziceam, de parcă eram comandantul lor.Ţin minte că le vorbeam întruna, încercând să-i motivez. Le explicam ce înseamnă o
- operă de artă, ce lucru grozav fac ei salvând tablourile acelea, cât de valoroase sunt elepentru ţară. Am ţinut-o tot aşa, ore în şir, până când am reuşit să scoatem toate lucrăriledin cei 7000 de metri pătraţi de expunere. Doamna Dorana se opreşte, privindu-mă cuun zâmbet de mulţumire.- Aşadar, s-ar zice că misiunea dumneavoastră s-a încheiat. Totuşi, din câte ştiu, aţirămas acolo încă trei zile.- Păi, începând din acea zi, de 23 decembrie, a început un alt fel de coşmar. Au apărutprimele nedumeriri şi suspiciuni. Pentru că atunci au venit în muzeu aşa-zişiirevoluţionari, adică nişte indivizi cu feţe dubioase, care purtau la braţ o bandă tricoloră.Erau înarmaţi până în dinţi şi susţineau că au primit ordin să păzească muzeul de"terorişti". Au transformat un hol într-un fel de cazarmă, şi-au improvizat nişte paturidin covoare, au adus câteva lăzi cu muniţie, altele cu mâncare, băutură, ce mai, erau cala camping.Reţineţi, erau civili, oameni adunaţi de pe stradă şi înarmaţi, fiecare cu câteo puşcă. Erau ca nişte gărzi aşa-zis voluntare, iar şeful lor era un anume Muscalu, careavea o legitimaţie eliberată de Frontul Salvării Naţionale. Au instituit patrule interne,ne-au interzis să mai circulăm neînsoţiţi prin muzeu, au aruncat gaze lacrimogene prinsubsoluri, au căutat terorişti cu câini lupi.Un spectacol de toată frumuseţea. Nimeni n-a văzut niciun terorist. În schimb,acest Muscalu se ţinea tot timpul după mine, încercând să mă convingă să plec. Să lascheile de la depozite şi să plec acasă, că au ei grijă.La început, mi-a zis că-i un ordin. I-am răspuns că acolo, în muzeu, eu îi ordonlui. Pe urmă mi-a zis că a primit informaţii cum că palatul va fi bombardat şi că trebuieurgent evacuat. I-am spus că nu-i nicio problemă dacă mor şi eu acolo, îngropată înruinele palatului, că locul ăla e ca şi casa mea.Tot timpul, trei zile şi trei nopţi la rând, m-a agasat cu asemenea metodede a mă convinge să plec. Şi sunt convinsă că n-o făcea de capul lui, că cineva îi dădeaindicaţii să facă lucrul ăsta.Sunt absolut convinsă că dacă aş fi plecat din muzeu, ar fi fost un prăpăd,că mare parte din lucrările aflate în depozite astăzi nu mai erau. Am găsit, de exemplu,sub una din canapelele pe care stăteau "revoluţionarii", un Pallady de toată frumuseţea.Desigur, nimeni nu ştia cum a ajuns acolo.Vă daţi seama ce s-ar fi întâmplat dacă ar fi avut acces la depozite? Mi-e şifrică să mă gândesc. Aşa am trăit eu zilele acelea în muzeu. Într-o tensiune şi teroarecontinuă. N-am reuşit nici măcar să aţipesc puţin, îmi era frică să nu adorm de-abinelea şi să-mi ia cineva cheile de la gât.Abia pe 25 decembrie s-a terminat coşmarul şi am putut să plec şi eu acasă.După ce lucrurile au intrat în normal, iar "revoluţionarii" au părăsit muzeul. Camasta a fost "revoluţia" din Muzeul Naţional de Artă. O diversiune mârşavă a unorsmintiţi. Nimeni n-a fost vreodată găsit vinovat pentru tot dezastrul de-acolo, pentrucele peste 200 de tablouri ciuruite de gloanţe şi obuze, pentru distrugerea palatului.
- Nimeni, niciun procuror sau alt reprezentant al vreunei instituţii de stat, n-aavut vreodată curiozitatea sau interesul să afle ce s-a întâmplat atunci cu patrimoniulţării din cel mai important muzeu de artă al României. De 26 de ani, nimeni n-a avutinteresul să scoată adevărul la lumină.În loc de epilogMircea cel Bătrân - fragment decupat din fresca de la Curtea de Argeş, ciuruit de gloanţePe 15 ianuarie 1990, Dorana Coşoveanu a fost numită director adjunct al MuzeuluiNaţional de Artă al României. Primele ei griji au fost declanşarea acţiunii de refacere aPalatului Regal şi cea de restaurare a celor aproape 200 de tablouri distruse.Chiar ea a însoţit o parte din lucrări în străinătate, la marile laboratoare cares-au oferit să le restaureze. Apoi, a iniţiat un amplu proiect de afirmare internaţională acolecţiilor din muzeu, în colaborare cu cele mai importante muzee ale lumii.În tot acest timp, a încercat prin toate mijloacele să-şi facă cunoscutăpovestea acelor zile şi nopţi de coşmar din decembrie '89. Pentru că, se gândea ea,adevărul trebuie să iasă la iveală, iar vinovaţii trebuie să plătească. S-a ales cu zeci detelefoane şi scrisori de ameninţare.După patru ani, în 1994, a fost demisă din funcţia de director ad junct almu zeului. Fără nicio explicaţie, a fost arun cată în stradă de câţiva oameni de laMinisterul Cul turii.Astăzi, la 83 de ani, este una dintre cele mai importante personalităţidin lumea criticilor de artă din ţară.Si noi NU stim nimic despre aceasta doamna-eroina a culturii romanesti ,in schimb stim mult mai multe de Bianca Dragusan , Oana Zavoranu , Eba sauFlorin Salam si Guta cu toata familia.
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Lasati un comentariu